tisdag 10 mars 2009

2006-11-15 Blogg nr 82: Kontraster, Dubai.

Publicerad: 2006-11-15 14:35
Jag har bara åkt slalom en gång i mitt liv. I Dubai. Närmaste utförsåkning jag kommit förut är på längdskidor nedför Fridsdalsbacken hemma på Ön; några kittlande sekunders störtlopp. Det var dags att prova de riktiga grejjerna nu kände jag, när den konstgjorda inomhus slalombacken i Dubai tornade upp sig på horisonten. Som ett enormt svängt, lite platt rör i lutande poistion stod det där, ”mitt i öknen” som man lite felaktigt säger ibland, det ligger ju ändå i anslutning till ett enormt köpcenter.Det fanns liksom ingen ursäkt längre; jag måste åka slalom nu.Med full hyrd utrustning (skidkläder, pjäxor, skidor, hjälm, stavar…) och liftkort för två timmar tog vi sittliften upp till backens krön. I liften fick jag en snabb skidlektion; ”tyngden på dalskidan älskling”. Jag hade redan i mitt huvud föreställt mig att jag kunde åka rätt bra. Men backen som såg ok ut från marken såg gigantiskt brant ut från toppen, brrr… men vågar barn åka nerför måste ju även jag. Med det värdefulla dalskide-tipset i bakhuvudet störtade jag mig ut och…det gick bra! (Tänk Anja fast lite långsammare)Ska inte Anja byta Monaco mot Dubai?? Här är det ju också skattefritt och så kan man ju åka skidor med...eller så vill Anja slippa det och bara glassa på Rivieran i stället.För kontrastens skull var vi naturligtvis tvungna att åka ut i den heta öknen efteråt. Med jeep och chaufför störtade vi ut för branta sanddyner, bilen kändes ständigt som om den skulle välta (en tjej i bilen svettades och såg blek ut), jag var rädd ända till chauffören berättade att han kört i 12 år och att ingen bil någonsin vält (ok då får man väl tro på det då). Efter solnedgång över öknen och en middag i ett konstgjort beduinläger med magdans och sånt (där turister släppte loss oväntat mycket då de blev tvungna att dansa för sisådär 100 pers) var det hemfärd. Dock i lugnare takt än dit. Finast var nog sanden, och kamelerna som låg i en flock under stjärnorna i den ännu ljumma öknen.
/Nickan



Ska inte Anja byta Monaco mot Dubai?? Här är det ju också skattefritt och så kan man ju åka skidor med...eller så vill Anja slippa det och bara glassa på Rivieran i stället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar