tisdag 10 mars 2009

2006-12-14 Fredag på Flurran

Publicerad: 2006-12-14 17:31
Det var år och dar sen jag sist besökte Svandammens/Uppsalas stolthet Flustret. Den mörka och regniga kvällen jag sist besökte detta (gudsförgätna ställe som jag tyckte då) var snart sex år sedan. Mycket hinner hända på så många år, bland annat hade det kommit många fler besökare dit än det var då (då var det jag och två vänner samt ca fem för oss okända människor). Bartendern tyckte (antar jag) synd om oss som inte hade någon annanstans att ta vägen (vi hade för övrigt redan försökt på nåt ställe på Stora torget som var himla poppis då, men blivit stoppade då en av oss inte hade åldern inne. Tjejen framför i kön var inte ens 18 men slank in, med både för oss och vakten uppenbart falskleg, någon som upprörde mig till den milda grad att det resulterade i en finurlig insändare i UNT:s fredagsbilaga under titeln ”Why does it always rain on me?” om nu någon minns, en insändare som i sin tur resulterade i att jag fick en cd-skiva som belöning för mina skriftliga berättartalanger. ”Norske byggeklosser” hette skivan. Hip hop som jag inte var nöjd med, utan som resulterade i en försäljning på Skivbörsen eller vad den heter. Minns inte vad som hände sen. Faktiskt. Kanske köpte jag Andreas Jonssons skiva och kände mig ganska nöjd tillslut, en mycket folkgles kväll på Flurran till trots.) och bjöd oss på drinkar, ”it’s on the house”. Hängde ni med? Inte jag heller, nästan.Hur som så var klientelet och lokalen rejält uppdaterat; åldrarna mellan 20 och 70 var representerat (den första som kom fram och pratatde med oss var en slöddrig man i 50-års åldern som kände sig gammal sa han. Fnys, 50 är väl inget mot 70 bast??)Dansgolvet på ovanvåningen var fräscht och där spelades det moderna hittar á la Scissors Sisters (”I dont feel like dancing” har jag drömt om så länge nu att få dansa till, finally!) Vi försökte även utbringa en masskål ”Fuglesang, pengarna tillbaka” men se det ville inte svenska folket nappa på! Och de hade de ju rätt i då vår hjälte faktiskt är där uppe och snurrar nu.Så vad blir betyget då? Flurran en fredag i repris? Njaa…sällskapet var hela behållningen, så mig gör det nog inget om jag väntar sex år igen till nästa besök. Under tiden kan jag ju roa mig med att hitta någon störig krog med en störig kö med störiga personer som jag kan klaga på och vinna skivor.
/Nickan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar